Thursday, September 17, 2009

Hati Baik, Amalan kena Baik

Satu situasi di sebuah shopping complex. Base on the truth story.

"Assalamuaalaikum” salam Ustaz Sahul kepada sorang pengkid.

“ Waalaikumussalam” pengkid jawab dgn wajah sedikit jangkal. Terkejut agaknya, seorang yg berjanggut dan berkopiah memberi salam kepadanya.


Image @ Kosmo.com.my

“ Saya tengok awak ni segak (lawa)” puji Ustaz Sahul, walaupun penampilan pengkid ini tidak langsung menonjolkan sifat sabagai seorang wanita muslim. Berambut pendek tercacak-cacak , berpakaian ala-ala lelaki. Namun masih terserlah kecantikan dan kewanitaan pengkid tersebut.

“Ye ke?” agak malu-malu pengkid ini menjawab.

“Betul saya tengok raut wajah awak cantik dan bersih. Tapi pasai apa pakai macam ni. Berpakaian macam laki” pujian diselit dgn pertanyaan dari Ustaz Sahul.

“Nampak je saya macam ini, tapi hati saya baik.” Jawapan itu yang ditunggu-tunggu oleh Ustaz Sahul.

“Kalau hati saja yang baik, tidak diikut dengan amalan yang baik, tak jadi juga. Sebagai contoh, hati saya baik untuk menegur benda yang mungkar, contohnya saya nak tegur Cik adik. Saya datang dekat dengan cik adik, lepas itu saya terus bagi penampar dua tiga kali. Sebab hati saya baik nak menegur benda yang mungkar. Tapi perbuatan saya tak kena dengan niat baik saya. Akhirnya benda tak baik akan berlaku.” Panjang lebar Ustaz memberi penerangan.

“Hmmm…” ada betul juga cakap ustaz ini, pandangan pengkid agak redup.

“ Kalau nak dapat pahala, hati baik saja tidak cukup, amalan pun kena baik juga. Kalau tidak tak ada gunanya, ni no hp saya, kalau ada apa-apa yang nak dibincangkan boleh datang ke sekolah saya” Tambah Ustaz sambil terus berlalu sambil mendoakan agar pengkid tersebut dibukakan hatinya oleh Allah swt.

Pengkid hanya berdiri kaku, masih memegang bisness card dari Ustaz yang mula mengatur langkah meningalkan dirinya yang masih mencari Purpose Of Life….



@bu Ameer

No comments: